برند یک نشانه، علامت و یا کلمهای خاص و ویژه برای ایجاد تمایز یک کالا یا محصول از سایر کالاها و محصولات است.
برند چیست؟
برند طبق تعریف بازاریابان انجمن جهانی عبارت از طرح، نشان، کلمه و یا ترکیبی از این موارد برای معرفی و شناساندن کالاها و خدماتی است که از سوی یک شرکت ارائه میشود و آنها را متمایز و متفاوت، جلوه میدهد. هدف از ایجاد برند ارزشآفرینی برای محصول در اذهان عمومی است، به طوری که یک برند مطلوب و خوب مشتریان را متقاعد میکند که برای داشتن یک کالای مناسب و مطابق با نیازشان به شما مراجعه کنند. در عصر جدید، برند و تبلیغات، جایگاه ویژه و قابل توجهی در فروش و محبوبیت آن محصول و کالا دارد و صاحبان صنایع و شرکتهای بزرگ به این مسئله نگاه خاصی دارند. دیگر رقابت بر روی چیزهایی نیست که در کارخانهها تولید میشود بلکه رقابت اصلی و مهم را برند و تبلیغات برای آن محصول انجام میدهند.
از نگاه مصرف کننده، برند چیست؟
برند از نظر مصرفکننده شامل موارد زیر میشود:
_ نشانه کیفیت و مرغوبیت کالا یا محصول است.
_ منشا محصولات و خدمات را مشخص میکند.
_ با استفاده از یک برند معتبر میزان خطرپذیری استفاده از کالا را کاهش میدهد.
_ مسئولیت تولید یک کالای با کیفیت و مطلوب را به تولیدکننده واگذار میکند.
_ برای تحقیق و پرس و جو در مورد محصول، هزینهای را پرداخت نمیکند.
_ با وجود برند، در واقع مصرفکننده با تولیدکننده معامله میکند.
_ برند، نشانهای نمادین برای اظهار شخصیت و هویت است.
برند چیست و چه کمکی به کسب و کارتان میکند؟
برند، موجب اعتماد و حس وابستگی در مشتریان میشود و در نتیجه ارتباط بین محصول و مشتری را تقویت میکند و باعث وفاداری مشتری نسبت به برند محبوب خود میشود. ایجاد یک برند معتبر کسب و کارتان را رونق داده و به شما برای فروش محصول و شناخته شدنتان در بین افراد کمک میکند.
_ ایجاد برند، فروش را آسانتر میکند.
_کالا و محصولات دارای برند بر سایر محصولات عام ارجحتر هستند.
_ برند، برای محصول شما ارزش ایجاد میکند.
دلایل اهمیت برند چیست؟
اهمیت برند برای سایر محصولات در دنیای امروز بیش از پیش احساس میشود و موجب رقابت و تلاش برای محبوبیت بیشتر در بین افراد میشود. برخی از دلایلی که موجب اهمیت برند و رونق کسب و کارتان میشوند، عبارتند از:
برند، آگاهی و دسترسی مشتری را نسبت به کالا افزایش میدهد
برند در انتخاب سریع کالا به مشتری کمک میکنند، مشتری به راحتی و بدن محدودیت جغرافیایی میتواند از طریق اینترنت خرید خود را انجام دهد و به هر محصول در هر زمانی که میخواهد دسترسی داشته باشد. مشتری میتواند با یک جستجوی ساده و چند بار کلیک کردن محصول مورد نیاز خود را که نام و برند آن را میداند، پیدا کرده و سفارش دهد، اینجاست که به راحتی میتوان به ارجح بودن و برتری محصولات دارای برند به محصولات عام پی برد.
برند، راه رسیدن به موفقیت و افزایش سود شماست
همانطور که میدانید تعداد محصولات در دنیای امروز بسیار بیشتر از قبل است و مشتری میتواند از میان تعداد زیادی از انواع مختلف یک محصول فقط یکی را انتخاب کند. شاید برای خرید یک محصول که زیاد راجع به آن شنیدهاند مجبور باشند پول بیشتری پرداخت کنند، اما این موضوع را پذیرفته و به آن کالا اعتماد میکنند. اگر دو محصول کیفیت یکسانی داشته باشند و تفاوت زیادی بین آنها قابل مشاهده نباشد، مشتری سراغ محصولی که ارزانتر است، میرود و این موضوع به کاهش سود و درآمد منجر میشود که فروشندگان با ایجاد برند از این مساله اجتناب میکنند.
برند، بقا و قدرت کسب و کارتان را افزایش میدهد
سرعت رشد و افزایش تعداد کسب و کار و محصولات جدید در حال افزایش است ولی در این رقابت فقط آنهایی شانس موفقیت دارند و میتوانند در عرصه رقابت بمانند که به سرعت یک برند خوب و معتبر ایجاد کنند و قدرت کسب و کارشان را افزایش دهند.
هویت برند چیست؟
آیا میدانید هویت یک برند چیست؟ به طور کلی میتوان گفت که هویت یک برند از ارزشهای شما، نحوه ارائه محصولتان و احساسی که میخواهید افراد در ارتباط با شما داشته باشند، ساخته میشود. در واقع هویت یک برند، ماهیت کسب و کار شما را نشان میدهد و تعهد و پایبندی شما به مشتریتان را اثبات میکند، برند چیزی است که دیگران در غیاب شما در موردتان میگویند. یک محصول تا مدتها بعد از این که به فروش میرسد روی مشتری تاثیر میگذارد، فرآیندی که موجب ایجاد و شکلگیری این تاثیر میشود را برند میگویند.
چگونه میتوان برای برند، هویت ایجاد کرد؟
_ برای مشتریان خود ارزش آفرینی کنید و برای استقبال آنها از برند، در بین افراد حس رقابت به وجود آورید.
_ برای برندتان یک آرم، نشانه و یا لوگوی خاص و ویژه طراحی کنید.
_ برای شناخت برندتان از تبلیغات در رسانههای اجتماعی بهره ببرید و از یکپارچگی زبانی استفاده کنید.
_ برای حفظ هویت برند خود بر روی آن نظارت داشته باشید.
_ برندتان را مطابق با محصول و همچنین نیاز مشتریان طراحی کنید.
_ تحقیقات در مورد یک محصول ممکن است خستهکننده باشد اما آگاهی و شناخت شما در مورد شغل و کسب و کارتان، هویت برند شما را قویتر خواهد کرد.
نکات مهم در طراحی و ساخت یک برند چیست؟
_ طراحی یک آرم و لوگو و همینطور یک نام برای ساخت یک برند
_ فرم و نحوه بستهبندی و ارائه محصول
_ انتخاب رنگ و نوع مناسب
_ تبلیغات در رسانههای مجازی
_ عدم کپی برداری از رقیبان
_ در رفتار آنلاین و آفلاین خود ثبات داشته باشید.
_ از برخی از مسائل دوری کنید.
_ به مشتریان خود بها دهید و برای آنها ارزش قائل شوید.
نام و شعار یک برند چیست؟
شعار و نام یک برند برای اختصاصی بودن محصول در یک زمینه خاص بهکار میرود، در دنیای امروز، نام و شعار برند خیلی زود و سریع در دنیا مطرح شد. داشتن خلاقیت و استفاده از یک نام تجاری معتبر و انحصاری، از جمله عواملی است که موجب شناخته شدن و ویژه بودن یک شرکت در یک زمینه خاص است. به کار بردن یک شعار کوتاه و تاثیرگذار در ذهن مشتری در محبوبیت و شناخته شدن یک برند تاثیر فوقالعادهای دارد.
برچسب های مهم